Rakyat Malaysia tersentuh dengan kisah seorang gelandangan yang tinggal di dalam keretanya dengan kucing liar sebagai haiwan kesayangan, membantunya memberikan sumbangan | PressCliff


Shahrul telah menjadikan Puteri (kucing putih) sebagai teman setianya sejak sebulan yang lalu. Gambar melalui Twitter / @ mohamadfarisss

PETALING JAYA, 21 Jun – Shahrul Aziz tidak mempunyai pekerjaan, rumah atau wang.

Tetapi lelaki dari Kedah yang berpindah ke Shah Alam dan tinggal di Proton Saga yang dipukulnya menggunakan sejumlah wang yang dia dapat dari orang yang lewat untuk membeli makanan untuk rakannya.

Kucing liar yang telah diberi nama Puteri.

“Saya mempunyai empat atau lima kucing di kampung halaman saya di Kedah dan saya suka menghabiskan masa dengan mereka,” katanya PressCliff.

“Di sini, di Shah Alam, saya cuba menyisihkan sebahagian wang sumbangan yang saya terima dari orang yang lewat untuk mendapatkan makanan kucing dan kadang-kadang, orang-orang rawak akan memberi makan kepada Puteri,” katanya.

Puteri telah bersama Shahrul sejak dia menemuinya di kawasan rehat dan perkhidmatan Shah Alam bulan lalu.

Shahrul, 53, yang berpindah dari kampung halamannya di Kedah ke Shah Alam November lalu untuk mencari padang rumput yang lebih baik tetapi tidak bernasib baik setelah ditolak kerana dua pekerjaan pemandu.

Bercakap dengan Malay Mail, dia mengatakan bahawa tidak kira keadaan dan usianya, dia tetap mahukan pekerjaan sebagai pemandu kerana dia sanggup bekerja dan mencurahkan masa.

“Saya pernah bekerja sebagai pemandu lori di Kedah tetapi saya dibayar berdasarkan perjalanan yang saya lalui dan itu tidak mencukupi untuk saya, jadi saya menuju ke Shah Alam setelah dipanggil untuk ditemuduga.

“Tetapi saya ditolak untuk beberapa permohonan pekerjaan pemandu ketika saya datang ke sini dan ada hari-hari di mana saya tidak cukup makan dan bahkan akan kelaparan untuk malam itu.

“Kadang-kadang, saya pergi ke gerai makan dan mendapatkan makanan sederhana dan berhutang kepada pemilik gerai itu nanti,” katanya.

Kisahnya menjadi viral di Twitter semalam setelah seorang lelaki Shah Alam, Mohamad Faris Mohamad Fuard, yang ingin mengambil minuman di McDonalds melihatnya berjalan di jalanan.

Mohamad Faris, 24, juga pencinta kucing, menghentikan keretanya setelah melihat Puteri di dalam sangkar dan menjadi penasaran dengan lelaki gelandangan dan kucingnya.

Bercakap dengan PressCliff, dia mengatakan bahawa Puteri yang menarik perhatiannya dan membuatnya berhenti keretanya untuk bercakap dengan lelaki itu.

“Saya mempunyai tempat yang lembut untuk kucing dan kadang-kadang membawa makanan kucing dan makanan liar setiap kali saya melihatnya.

“Tetapi setelah berbual selama 20 minit dengan Shahrul, saya merasa sangat sedih kepadanya dan memutuskan untuk membeli roti untuknya, dan sebungkus makanan kucing seberat satu kilogram.

“Saya memutuskan untuk menulis tentangnya di Twitter kerana saya hanya ingin menyatakan betapa bersyukurnya saya mempunyai atap di atas kepala dan bersyukur dengan perkara kecil yang saya ada,” tambahnya.

Tetapi lelaki berusia 24 tahun itu tidak menyangka bahawa banyak yang akan tersentuh dengan apa yang ditulisnya dan bahkan akan menyangka akan menyumbang wang tunai kepada lelaki itu.

Sejak semalam, sebanyak RM2,000 telah dikumpulkan sejauh ini yang akan disalurkannya kepada Shahrul.

Adun Kota Anggerik, Mohd Najwan Halim juga menghubungi lelaki berusia 24 tahun itu dengan mengatakan bahawa dia akan membantu lelaki yang kehilangan tempat tinggal.

Ramai pengguna Twitter membanjiri akaun Twitter Mohamad Faris dan mengucapkan terima kasih atas kebaikan dan kemurahan hati.

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *