Pemimpin junta Rusia dan Myanmar bertekad untuk meningkatkan hubungan pada pertemuan Moscow | PressCliff


Pemimpin Junta, Min Aung Hlaing terbang ke Moscow untuk menghadiri persidangan keselamatan. – Gambar AFP

MOSCOW, 21 Jun — Nikolai Patrushev, setiausaha Majlis Keselamatan Rusia, dan pemimpin junta Myanmar bertekad untuk mengukuhkan lagi hubungan keselamatan dan hubungan antara kedua-dua negara dalam satu pertemuan di Moscow hari ini.

Pemimpin junta Myanmar, Jeneral Kanan Min Aung Hlaing, terbang ke ibu negara Rusia semalam untuk menghadiri persidangan keselamatan minggu ini. Jurucakap Kremlin Dmitry Peskov awal hari ini mengatakan Presiden Vladimir Putin tidak akan bertemu Min Aung Hlaing, lapor Interfax.

Aktivis hak menuduh Moscow mengesahkan junta tentera Myanmar, yang berkuasa dalam rampasan kuasa 1 Februari. dengan meneruskan lawatan dua hala dan perjanjian senjata.

Rusia mengatakan bahawa ia mempunyai hubungan lama dengan Myanmar dan mengatakan pada bulan Mac ia sangat prihatin dengan meningkatnya jumlah kematian orang awam di Myanmar.

Hubungan pertahanan antara kedua-dua negara telah berkembang dalam beberapa tahun kebelakangan ini dengan Moscow memberikan latihan tentera dan biasiswa universiti kepada ribuan tentera, serta menjual senjata kepada tentera yang disenarai hitam oleh beberapa negara Barat atas tuduhan kekejaman terhadap orang awam.

MRTV yang dikendalikan oleh pemerintah Myanmar menumpukan 10 minit pertama siaran berita malamnya untuk laporan perjalanan Min Aung Hlaing di Rusia, daripadanya ditemui oleh pegawai di lapangan terbang untuk pertemuannya dengan Majlis Keselamatan. Itu menunjukkan Min Aung Hlaing yang tersenyum dalam pakaian perniagaan, berpose untuk bergambar, berjabat tangan dan bertukar hadiah dengan anggota dewan sebelum menghadiri upacara di sebuah kuil Buddha di Moscow. Laporan MRTV mengatakan Min Aung Hlaing dan Patrushev membincangkan kerjasama antara kedua-dua negara mengenai langkah-langkah keselamatan, urusan semasa Myanmar dan bersetuju untuk mengekalkan hubungan baik antara kedua-dua tentera mereka. – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *