Orang yang melawat pesakit sakit kritikal di hospital Singapura mungkin tinggal lebih dari 20 minit, mesti menjalani ujian Covid-19 mulai 21 Jun | PressCliff


Mulai hari Isnin (21 Jun), mereka yang mengunjungi pesakit yang sakit parah di hospital akan termasuk dalam kumpulan orang terpilih yang mungkin dibenarkan tinggal selama lebih dari 20 minit, tetapi mereka dikehendaki menjalani ujian cepat antigen Covid-19. – Gambar HARI INI

SINGAPURA, 21 Jun – Dari hari Isnin (21 Jun), mereka yang mengunjungi pesakit yang sakit parah di hospital akan menjadi antara kumpulan terpilih yang mungkin dibenarkan tinggal selama lebih dari 20 minit, tetapi mereka diharuskan menjalani Covid-19 ujian cepat antigen (ART).

Kementerian Kesihatan (KKM) berkata sebagai tindak balas kepada HARI INIPertanyaan yang sebagai bagian dari langkah-langkah untuk mengurangi risiko infeksi di institusi perawatan kesehatan, saat ini setiap kunjungan di institusi kesihatan awam dan swasta tidak boleh berlangsung lebih dari 20 menit.

Akan tetapi, mulai hari Isnin, hospital mungkin membenarkan “perpanjangan waktu lawatan yang dipilih dalam keadaan yang meringankan” untuk kumpulan pelawat berikut:

Mereka yang melawat pesakit sakit kritikal

Mereka yang mengunjungi pesakit memerlukan sokongan perawatan tambahan, pesakit yang tidak memiliki kemampuan mental, atau pengunjung terlibat dalam latihan pengasuh

Ibu yang sedang bersalin atau telah melahirkan

Pelawat yang layak untuk melanjutkan lawatan mesti menjalani ART di lokasi sebelum persetujuan untuk lawatan yang panjang diberikan, tidak kira sama ada mereka telah diberi vaksin atau tidak, kata KKM.

Pengunjung hanya boleh menggunakan alat ujian yang disediakan oleh hospital.

ART boleh diberikan oleh kakitangan hospital, atau dilakukan oleh pesakit sebagai swab sendiri di bawah pengawasan kakitangan hospital.

“Ujian ART untuk pengunjung ke wad bersubsidi akan dibiayai oleh KKM. Hasil ujian ART akan berlaku selama 24 jam, ‚ÄĚkata kementerian kesihatan.

Hospital Umum Singapura (SGH) dan Changi General Hospital akan mula melaksanakan langkah-langkah ini pada hari Isnin.

SGH mengatakan di laman webnya bahawa pelawat mesti menguji negatif sebelum mereka dibenarkan masuk.

Sebagai alternatif, pengunjung boleh menunjukkan hasil ujian tindak balas rantai polimerase mereka yang diambil dalam 24 jam terakhir.

Pengunjung yang tidak tinggal lebih dari 20 minit tidak diminta untuk pergi ke ART, tambah SGH.

Semua hospital di bawah Sistem Kesihatan Universiti Nasional – Hospital Universiti Nasional, Hospital Umum Ng Teng Fong dan Hospital Alexandra – akan melaksanakan langkah-langkah tersebut mulai Selasa. – HARI INI

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *