MCO takeaway: Nasi ayam yang selesa dari Restoran Ring Road KL | PressCliff


Tenangkan jiwa anda dengan nasi ayam yang disajikan dengan pelbagai bumbu. – Gambar oleh Lee Khang Yi

KUALA LUMPUR 21 Jun – Bagi kebanyakan rakan saya, nasi ayam adalah hidup. Hidangan sederhana: Hidangan di mana ayam rebus dipasangkan dengan nasi dan disajikan dengan pelbagai bumbu. Apabila ia dilakukan dengan baik, ia boleh menjadi luar biasa.

Oleh kerana beberapa tempat kegemaran saya untuk nasi ayam ditutup semasa penutupan, saya telah mencari pengganti yang sesuai. Saya menjumpainya suatu hari secara tidak sengaja, ketika saya pergi mencari mi kepala ikan di kawasan Ring Road, tepat di belakang Jalan Loke Yew.

Semasa penutupan ini, gerai mi kepala ikan ditutup untuk perniagaan. Malah restoran kepala ikan kukus kegemaran saya di seberang tempat mi berehat sebentar.

Yang dibuka ialah warung nasi ayam dan mi goreng di restoran sudut. Terdapat juga gerai nasi ayam saingan di seberang jalan. Ia sangat sunyi dengan pengunjung tetap mampir untuk dibawa pulang.

Sebelum ini saya pernah mencuba ayam rebus mereka. Oleh kerana menunggu mi sangat lama kerana setiap mangkuk dimasak mengikut pesanan, saya akan memesan ayam sebagai lauk. Walaupun selalu direbus dengan kulit yang sedikit renyah dan daging halus, ia hanya dipasangkan dengan kicap ringan dengan minyak wijen.

Itik panggang disajikan dengan baik di sini dengan daging berair dan sos sedap.
Itik panggang disajikan dengan baik di sini dengan daging berair dan sos sedap.

Kali ini, saya berjaya memakannya dengan jahe dan bawang bombai mereka dan rasa ayam sangat meningkat. Halia ditumbuk dengan daun bawang cincang, yang memberikan tekstur lebih banyak berbanding dengan mereka yang mengambil jalan pintas untuk mengadunnya.

Sos cili mereka adalah warna oren terang yang bagus. Rasanya tajam tajam dengan cili yang tidak terlalu pedas yang menjadikannya pendamping makanan anda.

Anda akan dapati mereka menyajikan ayam pelbagai jenis dengan warna kuning yang berbeza. Tetapi jika anda terlambat, itu hanya jenis putih biasa. Walaupun rasanya masih berair dan halus, ayam bebas rasanya lebih enak. Untuk separuh bahagian ayam yang saya ambil, saya juga menjumpai potongan-potongan agar-agar yang menunjukkan bahawa ia telah direbus dengan baik dan dagingnya masih berair. RM37 untuk setengah ayam, RM70 untuk keseluruhan ayam.

Oleh kerana saya selalu mempunyai sisa makanan, saya suka menjadikan ayam sebagai daging sejuk untuk dimakan bersama salad. Cuba dan dapatkan lebih banyak halia dari halia juga. Ia menjadikan semuanya terasa lebih enak.

Sekiranya anda menggemari daging babi panggang yang renyah, ini sangat sesuai untuk anda kerana setiap bahagiannya berair.
Sekiranya anda menggemari daging babi panggang yang renyah, ini sangat sesuai untuk anda kerana setiap bahagiannya berair.

Setelah seharian di dalam peti sejuk, daging akan menjadi lebih kencang tetapi masih tidak terlalu kering. Sekiranya anda rajin, anda juga boleh membuat ayam anggur sejuk dengan menambahkan sedikit wain beras Shaoxing ke ayam untuk memberikan rasa.

Apa yang saya suka juga di gerai ini ialah mereka menghidangkan bebek panggang dan juga siew yoke. Bahagiannya terhad kerana ayam adalah bintang di sini tetapi daging panggang juga enak.

Untuk itik panggang, saya mendapat bahagian kaki dengan harga RM12 dan ia sedap. Sendiri, dagingnya mempunyai rasa ringan sehingga celupkan ke dalam sos coklat yang disajikan dengan rasa gurih yang sedikit lebih kuat. Saya suka juga daging babi panggang atau kuk siew (satu helai dengan harga RM16). Ini adalah nisbah bit lemak yang indah yang dipasangkan dengan daging yang disertakan dengan kulit renyah. Perlu banyak usaha untuk berhenti memunculkannya di mulut saya kerana mereka dengan cepat menjadi ketagihan.

Nasi yang disajikan dengan daging adalah nasi merah kekuningan khas dengan aroma halia yang sangat halus. Ia bukan beras terbaik tetapi ia akan berjaya. Saya juga suka bagaimana mereka memberi anda banyak timun dengan makanan anda. Ini sedikit sebanyak dapat mengurangkan rasa bersalah ketika anda memakan semua daging itu.

Nikmati keselesaan rumah anda dengan pelbagai barangan dari gerai.
Nikmati keselesaan rumah anda dengan pelbagai barangan dari gerai.

Cubalah satu hari dan siapa tahu, ia mungkin menjadi kegemaran baru anda.

Gerai Daging Panggang Onn Kee HK, Ring Road Restaurant, 50, Jalan Gelang, Kuala Lumpur. Buka: 9 pagi hingga 3 petang. Tutup pada hari Isnin. Tel: 016-4586676

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *