Bekas bintang Barcelona, ​​Paulinho, nama besar terbaru untuk meninggalkan China | PressCliff


Paulinho dari Guangzhou Evergrande dari China menendang bola semasa pertandingan bola sepak suku akhir Liga Juara-Juara AFC menentang Kashima Antlers dari Jepun di Guangzhou di wilayah Guangdong selatan China, 28 Ogos 2019. – Gambar AFP

SHANGHAI, 21 Jun – Bintang Brazil, Paulinho telah meninggalkan Guangzhou FC dengan persetujuan bersama setelah gagal kembali untuk permulaan musim Liga Super China.

Bekas pemain tengah Barcelona, ​​yang telah digambarkan sebagai pemain asing terbaik dalam sejarah Liga Super China, meninggalkan kelab yang dilatih Fabio Cannavaro telah membuat 176 penampilan dan menjaringkan 74 gol dalam dua aksi yang berjaya di Guangzhou.

Dia ketinggalan pada awal musim pada bulan April tidak dapat kembali kerana syarat kemasukan coronavirus China yang ketat dan tetap terjebak di Brazil.

“Selepas rundingan persahabatan, kelab kami dan Paulinho secara rasmi menamatkan kontrak hari ini sesuai dengan kesepakatan itu,” kata pernyataan Guangzhou FC pada lewat hari Ahad.

Paulinho, 32, bergabung dengan Guangzhou dari Tottenham Hotspur pada tahun 2015 dan penampilannya di Liga Super China membuatnya berpindah sebanyak 40 juta euro (RM196.9 juta) ke Barcelona dua tahun kemudian.

Dia menghabiskan satu musim dengan gergasi Sepanyol itu sebelum kembali ke Guangzhou. Dia memenangi Liga Juara-Juara Asia, tiga gelaran liga dan Piala FA bersama kelab.

Lebih dari sekadar perhiasan perak, pemain itu digelar “Violent Bird” di China kerana gaya tindakannya mendapat pujian meluas kerana tampil dengan baik di negara ini, termasuk menyanyikan lagu kebangsaan sebelum perlawanan.

Media China memuji Paulinho pada hari Isnin, dengan Soccer News mengatakan bahawa dia adalah “model” pemain asing dan platform dalam talian Tencent memanggilnya “pemain asing terbaik dalam sejarah”.

Dia adalah yang terbaru dalam rangkaian nama besar untuk meninggalkan China ketika bola sepak negara itu mengikat tali pinggang.

Rakan dari Brazil, Anderson Talisca, Hulk dan Alex Teixeira, bersama orang Itali Graziano Pelle, Stephan El Shaarawy dan Eder, semuanya telah berangkat sejak musim lalu. – AFP

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *