Bank, stok minyak menetapkan Wall St untuk pulih selepas kebiasaan Fed | PressCliff


Fasad depan Bursa Saham New York (NYSE) dilihat di New York City, AS, 29 Mac 2021. – Gambar Reuters

21 JUN – Indeks utama Wall Street ditetapkan untuk dibuka lebih tinggi hari ini kerana stok kewangan dan tenaga pulih selepas komen-komen hawk dari Federal Reserve minggu lalu mendorong Dow-chip dan penanda aras S&P 500 ke kejatuhan mingguan terbesar mereka dalam beberapa bulan.

Saham bank termasuk JPMorgan Chase & Co, Citigroup Inc, Goldman Sachs Group Inc dan Bank of America, yang cenderung berprestasi lebih baik apabila kadar faedahnya tinggi, meningkat antara 0.5 peratus dan 1 peratus dalam perdagangan pra-pasar. Indeks yang lebih luas jatuh ke paras terendah dua bulan minggu lalu.

Saham nilai, yang merangkumi bank, tenaga dan sektor sensitif ekonomi yang lain, mendorong kenaikan dalam ekuiti AS sejauh ini tahun ini kerana para pelabur menukar stok teknologi berorientasikan pertumbuhan dengan latar belakang ekonomi yang bertambah baik.

Walau bagaimanapun, isyarat buruk Fed mengenai dasar monetari minggu lalu mencetuskan pusingan pengambilan untung yang menghapuskan nilai saham mengatasi pertumbuhan bulan ini.

Indeks nilai S&P 500 kini turun 3.9 peratus pada bulan Jun, berbanding dengan kenaikan 2 peratus dalam indeks pertumbuhan berteknologi tinggi.

Ketakutan kenaikan kadar faedah telah menentukan pergerakan di Wall Street dalam beberapa minggu terakhir, dengan kenaikan S&P 500 pada bulan Jun berikutan komen sebelumnya dari Fed yang menolak kenaikan inflasi sebagai sementara.

“Ada beberapa berita bertentangan yang keluar dari Fed. Tidak semua presiden nampaknya berada di halaman yang sama dengan ketua Fed, ”kata Drew Horter, ketua pegawai pelaburan Tactical Fund Advisors, di Cincinnati, Ohio.

“Saya tidak percaya bahawa kisah inflasi ini akan berakhir dalam masa terdekat dan kenaikan kadar mungkin datang lebih awal dari tahun 2023.”

Pelabur minggu ini akan menumpukan pada tinjauan aktiviti kilang AS, data perumahan dan komen dari beberapa pegawai Fed, termasuk Ketua Jerome Powell, yang memberi keterangan di hadapan Kongres pada hari Selasa.

“Akan ada perubahan, akan ada penyatuan. Secara historis, pasaran berada pada penilaian yang sangat rapuh ketika kita menuju bulan yang rendah pada musim panas, ”kata Horter.

Pada 8:25 pagi ET, e-minis Dow naik 186 mata, atau 0,56 persen, S&P 500 e-minis naik 15,5 mata, atau 0,37 persen, dan Nasdaq 100 e-minis naik 28,25 mata, atau 0,2 per sen.

Exxon Mobil, Chevron Corp, Schlumberger NV dan Occidental Petroleum meningkat antara 0.9 peratus dan 1.3 peratus. Indeks tenaga turun hampir 3 peratus pada hari Jumaat.

Saham kripto termasuk pelombong Riot Blockchain, Marathon Patent Group dan pertukaran kripto Coinbase Global turun antara 7 peratus dan 8 peratus pada tindakan tegas China terhadap perlombongan bitcoin.

Pershing Square Tontine Holdings meningkat 1.1 peratus setelah syarikat pemerolehan tujuan khas jutawan pelabur William Ackman menandatangani perjanjian untuk membeli 10 peratus Universal Music Group (UMG), label Taylor Swift, dengan harga sekitar AS $ 4 bilion.

Peserta pasaran juga bersungguh-sungguh untuk acara perdagangan terbesar tahun ini pada hari Jumaat, kerana FTSE Russell mengimbangi indeksnya yang akan mencerminkan tahun perdagangan liar yang ditandai dengan wabak dan kegilaan saham “meme”. – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *