Verstappen bertanding dengan Red Bull selepas kemenangan Perancis | PressCliff


Max Verstappen Red Bull meraikan dengan trofi di podium setelah memenangi Grand Prix Perancis di Circuit Paul Ricard, Le Castellet 19 Jun 2021. – Gambar Reuters

PARIS, 21 Jun – Pemimpin Formula Satu, Max Verstappen melepasi saingan Mercedes, Lewis Hamilton di pusingan akhir untuk memenangi Grand Prix Perancis yang tegang untuk Red Bull pada hari Ahad dan kemenangan 12 mata di tangga teratas.

Kemenangan dari kedudukan pole di Le Castellet adalah yang ketiga berturut-turut untuk Red Bull, meningkat dengan pantas ketika mereka berusaha untuk mengakhiri tujuh tahun penguasaan Mercedes, setelah menang di jalanan Monaco dan Baku.

Rakan sepasukan Verstappen dari Mexico, Sergio Perez, pemenang di Azerbaijan setelah pemandu Belanda itu mengalami ledakan berkelajuan tinggi ketika mendahului, di tempat ketiga setelah mengalahkan Mercedes Valtteri Bottas di pusingan penutup.

“Ini sedikit pengembalian untuk awal tahun ini,” kata bos pasukan Red Bull, Christian Horner, merujuk pada Grand Prix Sepanyol bulan lalu ketika juara dunia tujuh kali, Hamilton menggunakan strategi untuk memberi kesan serupa.

Hamilton mendahului dari sudut kedua ketika Verstappen melayang lebar, dikejar oleh angin kencang pada petang yang penuh angin, tetapi perlumbaan akhirnya diputuskan oleh strategi dan kehausan tayar.

Pemain muda Belanda itu membuat dua pitstop dari Hamilton dan pemain berusia 23 tahun itu menggunakan tayarnya yang lebih segar untuk memburu saingannya dari Britain dan menang dengan masa 2.904 saat.

“Kami membuat panggilan untuk melakukan dua penyumbat, bernasib baik pada akhirnya ia membuahkan hasil. Kami harus bekerja keras untuk itu, tetapi sangat bermanfaat, ‚ÄĚkata Verstappen, yang kini mempunyai 13 kemenangan kerjaya.

Mercedes melakukan gerakan pertama di pitstops, dengan Bottas masuk dan Verstappen bertindak balas sebelum Hamilton melambung satu pusingan kemudian.

Hamilton telah diberitahu bahawa itu adalah ‘waktu tukul’, dan perhentiannya muncul paling cepat, tetapi ketika dia kembali ke trek itu tepat di belakang saingan yang telah menemukan apa yang dia perlukan.

“OK Lewis, tidak pasti apa yang berlaku di sana,” kata jurutera perlumbaannya di radio.

Tayar tiada

Verstappen kemudian mundur dari pendahuluan di pusingan 32. Tetapkan sasaran 18 saat untuk menambah 19 pusingan, dia melakukan apa yang diminta.

Sekarang menyamakan kedudukan dengan Hamilton dengan tiga kemenangan untuk musim ini, dia juga mendapat poin bonus untuk pusingan terpantas dan kini memiliki 131 untuk 119 pesaingnya.

Red Bull mendahului juara Mercedes di kedudukan konstruktor dengan kelebihan 37 mata.

“Saya tidak mempunyai ban yang tersisa pada akhirnya sehingga sayangnya kehilangan posisi tetapi masih merupakan perlumbaan yang baik,” kata Hamilton.

“Jelas mereka mempunyai strategi yang baik dan itu bekerja dengan baik untuk mereka … satu-satunya pilihan adalah untuk tetap berada di luar selama mungkin dan berharap ban tetap bersama.”

Podium adalah kali pertama Verstappen dan Perez, yang bergabung dengan Red Bull musim ini, tampil bersama dalam tiga pasukan teratas sebagai rakan sepasukan.

Ini juga merupakan kali pertama Mercedes dikalahkan di Le Castellet sejak litar selatan kembali ke kalendar pada 2018.

Sehingga hujung minggu ini Mercedes mendahului setiap sesi latihan, dan menyapu barisan depan dalam kelayakan, dengan Hamilton menang dari tiang pada 2018 dan 2019.

“Saya tidak kecewa secara besar-besaran,” kata juara itu. “Secara keseluruhan mereka lebih cepat daripada kami sepanjang hujung minggu. Ini adalah gambaran sebenar dari kecepatan yang mereka miliki. “

Bottas, keempat, membuat kekecewaannya terlihat ketika dia berteriak di radio “mengapa … tidak ada yang mendengarkan saya ketika saya mengatakan ia akan menjadi dua penyumbat?”

Dalam perlumbaan tanpa pengunduran diri, dan dengan Ferrari keluar dari mata, McLaren mendapat tempat ketiga secara keseluruhan dengan Lando Norris Britain di tempat kelima dan Daniel Ricciardo dari Australia keenam.

Pierre Gasly berada di tempat ketujuh untuk AlphaTauri, mendahului juara dunia berganda, Fernando Alonso untuk Alpine dan pemain Sebastian Vettel dari Aston Martin.

Canadian Lance Stroll menduduki tempat terakhir untuk Aston Martin di tempat ke-10. – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *