Categories: KehidupanNews

Taman Pencawang Gunung Alab yang menempatkan lebih dari 100 spesies anggrek liar | PressCliff


Penolong Menteri Pelancongan, Kebudayaan, dan Alam Sekitar Sabah merangkap Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah, Datuk Joniston Bangkuai diberi taklimat oleh renjer Taman Sabah Benidict Joseph Busin di Taman Anggrek Liar di Gunung Alab. – Gambar Borneo Post Online

KOTA KINABALU, 20 Jun – Pencawang Gunung Alab, yang terletak di sepanjang jalan Kota Kinabalu-Tambunan di sini, telah menjadi tempat yang terkenal untuk pengembaraan alam, lebih-lebih lagi karena terletak di kawasan hutan lindung Taman Crocker Range.

Lebih penting lagi, Crocker Range Park adalah rumah bagi ribuan spesies anggrek liar tropika dan juga merupakan alasan di sebalik penubuhan taman anggrek liar di Substation Gunung Alab.

Renjer Taman Sabah Benidict Joseph Busin berkata Taman Orkid Liar Substation Gunung Alab, yang diuruskan oleh Taman Sabah, menyimpan lebih daripada 100 spesies anggrek liar yang dikumpulkan dari hutan di sekitar gunung.

Didirikan pada tahun 2015, taman ini dibina di antara pokok-pokok dengan platform berjalan sejauh 400 meter yang mengelilingi taman-taman untuk kemudahan pengunjung.

“Saya secara pribadi terlibat dalam mengumpulkan tanaman anggrek liar di hutan dalam di sekitar Gunung Alab dan kemudian menanamnya semula di kebun ini agar pengunjung dapat melihatnya dari dekat,” katanya kepada Bernama.

Selain mengurus Pencawang Gunung Alab, Benidict juga sangat terlibat dalam melindungi spesies anggrek liar yang tumbuh atau dijumpai di dalam taman, yang dianggapnya sebagai warisan flora dan salah satu tanaman tersebut dinamai namanya.

Sebagai renjer hutan, dia juga mengetahui bahawa tanaman anggrek liar dijual di pasar terbuka, terutama di pasar tamu atau petani di Tambunan dan tempat-tempat lain.

“Saya tidak mengatakan bahawa tanaman anggrek itu diambil dari Crocker Range Park tetapi saya pasti sangat prihatin kerana sejauh yang saya tahu, masih banyak spesies anggrek liar di kawasan ini yang belum diterokai atau dikenal pasti.

“Jika mereka benar-benar dikumpulkan melalui perambahan ke Crocker Range Park, maka itu dapat menimbulkan ancaman bagi tanaman anggrek liar. Ingatlah bahawa spesies tumbuhan unik ini adalah sebahagian daripada flora semula jadi kita. Kita perlu melindungi mereka agar warisan generasi seterusnya, ”katanya.

Dengan kawasan hutan yang tidak terganggu dua kali ukuran Singapura, Crocker Range Park adalah taman darat terbesar di Sabah dan terletak di lapan daerah di Pantai Barat dan Pedalaman Sabah dengan ketinggian antara 100 m dan 2.050 m di puncak Gunung Alab.

Sebahagian besar taman ditutup dengan hutan dengan kawasan yang mungkin merupakan hutan dipterokarp bukit terakhir yang tersisa di pantai barat Sabah, selain menjadi kawasan tadahan air yang penting.

Benidict mengatakan, sebelum Pencawang Gunung Alab dibuka pada tahun 2006, itu hanya pos pemantauan yang dikendalikan oleh dua kakitangan Taman Sabah.

Pembinaan kemudahan penginapannya dimulakan pada tahun 2010 dan dibuka untuk umum pada tahun 2014.

Kini terkenal sebagai salah satu destinasi terapi semula jadi atau pembersihan paru-paru terbaik di Sabah, Pencawang Gunung Alab, yang mempunyai beberapa chalet dan asrama, juga menyediakan trekking hutan ke beberapa air terjun, termasuk jejak 8 jam 12 km ke air terjun Mahua.

“Banyak penduduk tempatan dan pelancong asing telah menyusuri jalan ini untuk menikmati udara segar dan alam semula jadi. Terdapat perkhemahan di sepanjang jalan dan beberapa pengunjung memilih untuk berkhemah di hutan, ”katanya, sambil menambah bahawa dia dibantu oleh lima kakitangan bukan kerajaan.

Renjer taman mengatakan sebelum dia ditugaskan ke Pencawang Gunung Alab pada tahun 2010, dia bertugas di unit botani di Taman Kinabalu dan juga pernah bertugas di Pulau Sipadan dan Taman Laut di Semporna.

Dia berkata, Pencawang Gunung Alab biasanya menerima purata 1,000 pengunjung setahun tetapi jumlahnya sejak itu menurun kerana pandemik COVID-19 dan kini ditutup buat sementara waktu. – Bernama

.

Presscliff

Recent Posts

Bursa Malaysia berakhir lebih rendah, CI berada di atas tahap 1,500

Seorang pelabur memantau harga saham di galeri ibu pejabat RHB Investment Bank Bhd di Kuala…

9 months ago

Malaysia tetap berada di landasan yang betul untuk pemulihan ekonomi selanjutnya, kata Miti | PressCliff

Pemandangan langit kota Kuala Lumpur semasa perintah kawalan pergerakan (MCO 3.0) di Kuala Lumpur 1…

9 months ago

Pengunjung Taman Buckingham Palace menggambarkannya sebagai ‘mesin membuat wang’

Pelawat Buckingham Palace Gardens telah mengunjungi TripAdvisor dengan ulasan buruk mengenai lawatan mereka. - Gambar…

9 months ago

Tuan tanah AS memenangi pujian media sosial kerana berkongsi keuntungan dari penjualan rumahnya dengan bekas penyewa

Seorang lelaki di Massachusetts, AS menerima harga AS $ 2,500 dari bekas tuan tanahnya dan…

9 months ago

Pasangan Britain memutuskan untuk berkongsi kemenangan loteri RM72.86 juta, 11 tahun selepas memenangkannya | PressCliff

Nigel dan Sharon memutuskan untuk berkongsi kemenangan lotere dengan rakan dan saudara, 11 tahun setelah…

9 months ago