LHDN meningkatkan had pembayaran cukai pendapatan melalui FPX | PressCliff


Had maksimum untuk transaksi pembayaran cukai pendapatan melalui kaedah Financial Process Exchange (FPX) telah meningkat dengan serta-merta. – Gambar oleh Hari Anggara

PUTRAJAYA, 20 Jun – Had maksimum untuk transaksi pembayaran cukai pendapatan melalui kaedah Financial Process Exchange (FPX) telah meningkat dengan segera, untuk memudahkan pembayar cukai membuat pembayaran secara dalam talian.

Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), dalam satu kenyataan hari ini, mengatakan bahawa untuk urus niaga perniagaan ke perniagaan (B2B), had maksimum dinaikkan dari RM1 juta menjadi RM100 juta sementara untuk perniagaan ke pengguna (B2C) dinaikkan dari RM30,000 hingga RM500,000.

“Had transaksi baru berlaku untuk pembayaran pajak penghasilan melalui ByrHASiL, yang dapat diakses di portal resmi www.hasil.gov.my dan juga melalui perbankan internet setiap bank yang dilantik sebagai agen pengumpulan LHDN,” katanya.

Namun, had transaksi yang dapat dilakukan oleh pembayar pajak masih tertakluk pada had pengeluaran maksimum yang ditetapkan oleh bank pelanggan, tambahnya.

Dalam hal ini, pembayar pajak disarankan untuk berkonsultasi dan mendapatkan persetujuan had transaksi yang diizinkan dari bank masing-masing terlebih dahulu, untuk memastikan kelancaran pembayaran cukai menggunakan had transaksi yang baru.

Sebarang pertanyaan dan maklum balas yang berkaitan dengan perkara ini boleh dihantar ke LHDN melalui Talian Hasil Perhubungan di 03-8911 1000 atau 603-8911 1100 (luar negara), atau borang Sembang Langsung HASiL dan maklum balas di portal rasmi LHDN di pautan pantas. – Bernama

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *