Keuntungan dilihat paling kanan dalam tinjauan wilayah Perancis | PressCliff


Pemimpin dan anggota parlimen kanan Rassemblement National (RN) Perancis, Marine Le Pen memberikan sidang media semasa lawatan sokongan kepada calon tertinggi RN di Provence-Alpes-Cote dAzur (PACA) untuk pilihan raya serantau yang akan datang sebagai sebahagian daripada kempen di Toulon, Perancis, 17 Jun 2021. – Gambar AFP

PARIS, 20 Jun – Perancis menuju ke pemilihan untuk pusingan pertama pemilihan wilayah hari ini yang dapat menyaksikan parti kanan Marin Le Pen memperoleh keuntungan dan melangkah lebih jauh ke arus perdana politik.

Pilihan raya akan menyaksikan perhimpunan baru terpilih untuk 13 wilayah dan 96 jabatan di daratan Perancis, dengan Rali Nasional Le Pen (RN) akan memenangi sekurang-kurangnya satu wilayah untuk pertama kalinya dalam rampasan kuasa besar.

Le Pen tidak berdiri sebagai calon, tetapi dia telah berkampanye keras menjelang pemilihan presiden tahun depan yang menunjukkan tinjauan dapat menjadi pertandingan dekat antara dia dan Presiden pusat Emmanuel Macron.

“Apa yang luar biasa baginya (Le Pen), dan akan memicu momentum dalam kampanye pra-presiden, adalah jika Rali Nasional memenangkan wilayah,” kata Stephane Zumsteeg dari firma pemungutan suara Ipsos kepada AFP.

Walaupun ahli politik sayap kanan memimpin segelintir kota, menjalankan wilayah dengan anggaran berbilion euro dan kuasa ke atas sekolah, pengangkutan dan pembangunan ekonomi akan memberikannya legitimasi yang sangat diminati oleh Le Pen, kata para penganalisis.

Yang paling mungkin disebut adalah Provence-Alpes-Cote d’Azur tenggara, di mana RN dihadapkan oleh Thierry Mariani, mantan menteri yang berpaling dari parti Republikan kanan pada tahun 2019.

Pengundian akan diadakan selama dua hari Ahad berturut-turut, dengan undian kedua pada 27 Jun diperlukan kecuali parti menang lebih dari 50 peratus pada pusingan pertama.

Masalah ramalan

Penganalisis berhati-hati terhadap percubaan yang terlalu banyak dari hasil yang dalam banyak kes akan didorong oleh dinamika tempatan dan kadar pantang yang tinggi, yang membatasi berapa banyak yang harus dilihat sebagai petunjuk untuk gambaran politik yang lebih besar di Perancis.

Tetapi hasilnya pasti akan membentuk naratif dalam beberapa minggu mendatang, terutama yang berkaitan dengan kekuatan dan kemampuan Le Pen, serta keadaan partai yang dilemahkan oleh Macron, Republic on the Move (LREM).

“Pilihan raya ini tidak pernah baik untuk parti yang berkuasa. Anda selalu mendapatkannya di leher, ‚ÄĚkata seorang menteri kepada AFP bulan lalu.

Ramalan sukar kerana sistem pemilihan dua peringkat dan kesan pengundian taktikal, yang biasanya menyaksikan parti-parti arus perdana bersekongkol untuk mempertahankan sayap kanan dari kekuasaan.

Tinjauan oleh kumpulan Ipsos dan Sopra Steria minggu lalu menunjukkan calon RN memimpin di enam dari 13 wilayah daratan pada pusingan pertama, yang bermaksud hasil pada malam Ahad mungkin menunjukkan dominasi yang kuat untuk pesta tersebut.

Tetapi kerana pengundian taktikal anti-RN, mereka akhirnya kehilangan semua undi larian – seperti yang mereka lakukan pada pilihan raya terakhir pada tahun 2015.

Kemungkinan rekod penghentian sehingga 60 peratus juga dilihat sebagai faktor utama.

“Semakin banyak penolakan meningkat, dari segi jumlah undian, ujung spektrum politik yang paling tinggi adalah pemenang,” Pierre Lefebure, seorang saintis politik di universiti Sorbonne di Paris.

“Di atas semua RN yang memiliki pemilih yang sangat komited yang dipecat oleh materi kempen yang menampilkan wajah Marine Le Pen di mana-mana hanya setahun dari pemilihan presiden,” tambahnya.

Antoine Bristielle, seorang pakar pendapat awam di Yayasan Jean-Jaures yang berhaluan kiri, percaya bahawa pemilihan itu kemungkinan akan menjadi langkah lain dalam normalisasi sayap kanan sekali.

“Anda dapat melihat bahawa idea-idea Rally Nasional lebih popular atau lebih diterima oleh masyarakat Perancis,” katanya kepada AFP. “Parti itu tidak lagi menakut-nakuti orang untuk mencetuskan gelombang penentangan.”

Pengundi sebagian besar mengabaikan sebilangan skandal yang telah merangkumi sekurang-kurangnya setengah lusin calon RN atas komen perkauman atau anti-Semit, atau catatan jenayah mereka yang lalu.

Pemungutan suara itu juga dianggap penting bagi calon presiden kanan tengah, Xavier Bertrand, ketua wilayah Perancis Atas, dan Valerie Pecresse, yang mengendalikan kawasan Paris, yang sama-sama mencalonkan diri untuk dipilih semula.

Pemilihan itu juga dapat menghasilkan keuntungan bagi parti EELV hijau, yang menunjukkan prestasi yang sangat baik dalam pemilihan tempatan tahun lalu. Undian dibuka pada 06:00 GMT. – AFP

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *