Berrettini berkuasa untuk gelaran Ratu | PressCliff


Matteo Berrettini dari Itali berpose ketika dia meraikan memenangi perlawanan akhir menentang Cameron Norrie dari Britain di Queen’s Club, London pada 19 Jun 2021. – Gambar Reuters

LONDON, 21 Jun – Pemain pilihan utama Itali, Matteo Berrettini menjadikan dirinya sebagai ancaman Wimbledon yang sebenar setelah menewaskan Cameron Norrie dari Britain 6-4 6-7 (5) 6-3 untuk memenangi gelaran Queen’s Club pada hari Ahad.

Pemain berusia 25 tahun itu menggunakan servis dan forehand yang luar biasa sekali lagi untuk merebut gelaran karier kelima dan menjadi juara Itali pertama di acara berprestij itu.

Berrettini menjatuhkan ace ke-19 ketika dia berkhidmat untuk perlawanan itu dan meraih kemenangan pada titik pertamanya.

“Maaf untuk yang lain tetapi ini adalah piala terbaik yang saya menangi,” kata orang Itali itu setelah menjadi debut pertama yang memenangi gelaran sejak Boris Becker pada tahun 1985.

“Saya telah menyaksikan kejohanan sejak saya kecil dan ini adalah impian yang menjadi kenyataan untuk memenanginya.”

Pemain nombor sembilan dunia tidak ketinggalan servis sejak pusingan pertama dan mengadakan 46 permainan servis berturut-turut.

Pemain nombor 41 dunia Norrie menggali jauh untuk membawa perlawanan ke set penentuan tetapi tersekat pada 3-4 ketika dia menjatuhkan servis dengan kesilapan tepat pada waktunya.

Norrie adalah mangsa ketiga Britain di Berrettini minggu ini setelah dia juga menewaskan juara lima kali, Andy Murray dan Dan Evans.

Dengan servis Berrettini kelihatan tidak dapat disentuh, sangat penting Norrie menjaga penyampaiannya sendiri tetapi dia menjatuhkan servis dengan kesalahan dua kali pada perlawanan keenam set pembukaan untuk memberikan Berrettini rehat yang menentukan.

Berrettini hampir menang dalam straight set ketika dia mempunyai dua break point pada kedudukan 4-4 pada saat kedua tetapi Norrie membalas dengan baik untuk menyamakan kedudukan dengan memenangi tiebreak.

Namun, itu hanya cegukan sementara bagi Berrettini, ketika dia menggunakan keputusan untuk meniru Becker.

Pemain Jerman itu terus memenangi Wimbledon beberapa minggu kemudian dan Berrettini yang berformat akan menuju ke All England Club dengan harapan yang tinggi untuk berlanjutan. – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *