Categories: KehidupanNews

‘Wanita membina bandar’: ruang Vienna untuk arkitek wanita | PressCliff


Katja Schechtner (kiri) dan Wojciech Czaja, kurator pameran seni bina ‘Wanita membangun bandar’, berpose untuk gambar di pinggir bandar Vienna, Seestadt, Austria, pada 8 Jun 2021. – Gambar AFP

VIENNA, 19 Jun – Wanita mungkin memegang setengah langit, tetapi ketika merancang ruang awam dan bangunan tempat mereka tinggal, suara mereka terlalu sering dibungkam.

Sebuah projek berwawasan di Vienna bertujuan untuk mengubah gagasan itu, dengan pinggiran kota di ibu kota Austria yang dirancang oleh dan untuk wanita.

Ini menunjukkan bagaimana kota ini berusaha menjadikan ruang bandar lebih inklusif, dari lampu yang lebih terang hingga trotoar yang lebih luas yang memberi ruang untuk kerusi roda, dan bagaimana arkitek dan pereka wanita mendorong perubahan tersebut.

Daerah Seestadt yang baru telah berkembang pesat sejak tahun 2012, sebuah tapak bangunan yang luas di pinggir timur kota yang diproyeksikan akan berkembang dari 8,300 penduduknya sekarang menjadi 20,000 pada tahun 2030.

Surat raksasa di penimbunan di sekitar beberapa tapak pembinaan menyatakan “Wanita membangun kota”.

Dengan memusatkan perhatian pada peranan wanita dalam reka bentuk bandar, Vienna membantu menonjolkan peranan yang masih dominan dimainkan oleh lelaki dalam membentuk persekitaran binaan.

Para pemaju dan pegawai bank yang sering membuat keputusan penting mengenai pembangunan bandar masih lelaki, kata Sabina Riss, arkitek dan penyelidik universiti yang mengkaji hubungan antara jantina dan perancangan bandar.

Jalan yang diberi nama pemuzik Janis Joplin dilihat di pinggir bandar Vienna, Seestadt, Austria, pada 8 Jun 2021. – Gambar AFP

Janis Joplin

Dia memperkirakan bahawa di kebanyakan negara “peratusan wanita dalam proses pengambilan keputusan paling banyak antara lima hingga 10 persen”.

Selain sangat terlibat dalam reka bentuk bangunan baru di Seestadt, wanita juga menjadi pusat perhatian ketika menamakan jalan-jalan baru.

Ahli falsafah Hannah Arendt, penyanyi Janis Joplin dan pahlawan buku kanak-kanak Pippi Longstocking hanyalah beberapa nama untuk memperingati alamat baru.

Daerah ini juga mengadakan pameran baru yang menampilkan arkitek wanita yang berlangsung sehingga 15 Oktober.

Menurut arkitek Carla Lo – yang sendiri telah menyumbangkan reka bentuk untuk salah satu halaman dalaman Seestadt – dasar perancangan Wina telah diperbaharui sejak Kathrin Gaal pada tahun 2018 menjadi wanita pertama yang mengetuai jabatan perumahan yang kuat di bandar ini, mengawasi anggaran tahunan lebih dari € 1 bilion euro (RM4.9 bilion).

“Sejak dia berada di sana, tiba-tiba keperluan khusus ibu tunggal dipertimbangkan ketika tender keluar untuk projek,” kata Lo.

Setelah memberikan masukan untuk pengembangan Seestadt, Gaal mengatakan dia ingin pameran di sana untuk mendorong wanita lain “membuat visi mereka menjadi kenyataan”.

Pandangan umum bangunan pangsapuri di pinggir bandar Vienna, Seestadt, Austria, pada 8 Jun 2021. – Gambar AFP

Lampu Terang, Bandar Lebih Selamat

Keinginan untuk memenuhi keperluan wanita dapat dilihat dalam banyak aspek perancangan bandar moden Vienna, dari lampu jalan yang lebih terang dan jalan keluar yang lebih banyak di tempat sukan untuk membantu wanita merasa lebih selamat, hingga penyediaan kemudahan tandas yang lebih baik.

Dalam reka bentuk kediaman juga terdapat inovasi seperti ruang bersama yang dikongsi di antara beberapa flat untuk menjaga harga rendah dan mendorong keluarga untuk bekerjasama untuk menjaga anak.

Pada pameran itu, pengunjung dapat mengetahui pencapaian 18 arkitek wanita, artis dan perancang bandar yang sering diabaikan dari seluruh dunia.

Bagi pengurus bersama Wojciech Czaja, rancangan ini sesuai dengan etos yang tercermin dalam nama jalanan Seestadt.

“Sembilan puluh dua persen jalan di Vienna diberi nama laki-laki,” katanya, sambil menambahkan: “Ini tidak mencerminkan sejarah atau masa kini.

“Itulah sebabnya hampir semua lokasi di sini diberi nama wanita, dari dunia seni, politik, ekonomi dan seni bina,” katanya.

Seperti di banyak bidang lain, wanita telah lama aktif dalam membentuk ruang bandar tetapi jarang diberi penghargaan atau kemasyhuran yang dinikmati oleh rakan lelaki.

Sejak tahun 1912, sebuah projek untuk taman kota memenangi pertandingan antarabangsa untuk reka bentuk ibu negara Australia Canberra yang baru.

Walaupun persembahan arkitek Amerika, Marion Mahony Griffin yang mengagumkan juri, sebahagian besar penghargaan diberikan kepada suaminya.

Anak-anak bermain di taman permainan menghadap panel besar yang menyatakan slogan ‘Wanita membina bandar’ di sebelah beberapa tapak bangunan yang akhirnya akan mengandungi 12,000 unit perumahan baru, di pinggir bandar Vienna, Seestadt, Austria, pada 8 Jun 2021. – AFP pi

‘Pandangan Semua’

“Sehingga hari ini, wanita tidak lagi mempunyai projek,” kata kurator Czaja Katja Schechter AFP, memetik kes yang agak baru-baru ini yang melibatkan hadiah seni bina paling berprestij.

“Kami ada contoh (arkitek China) Lu Wenyu, suaminya memenangi Hadiah Pritzker, walaupun mereka selalu membina projek bersama – dan itu pada tahun 2012.”

Wanita pertama yang memecahkan siling kaca Pritzker setelah 25 tahun pemenang hadiah lelaki, adalah arkitek Anglo-Iraq Zaha Hadid pada tahun 2004, untuk Pusat Seni Kontemporari di Cincinnati, Ohio.

Beberapa yang lain mengikuti: Kazuyo Sejima pada tahun 2010, Carme Pigem pada tahun 2017, Yvonne Farrell dan Shelley McNamara pada tahun 2020 dan Anne Lacaton pada tahun 2021.

Sebilangan karya yang ditonjolkan dalam pameran adalah di banyak negara di mana populasi bandar terus membengkak akibat penghijrahan dari luar bandar.

Di Tehran, jalan pejalan kaki sepanjang 270 meter yang dibuat oleh Leila Araghian digunakan oleh empat juta penduduk kota itu tahun setelah dibuka pada tahun 2014 dan sejak itu memenangi beberapa hadiah.

Lo mengatakan bahawa di Seestadt dan lebih jauh lagi “kita memerlukan sudut pandang semua orang yang membentuk masyarakat”. – AFP

.



Source link

Presscliff

Recent Posts

Bursa Malaysia berakhir lebih rendah, CI berada di atas tahap 1,500

Seorang pelabur memantau harga saham di galeri ibu pejabat RHB Investment Bank Bhd di Kuala…

5 months ago

Malaysia tetap berada di landasan yang betul untuk pemulihan ekonomi selanjutnya, kata Miti | PressCliff

Pemandangan langit kota Kuala Lumpur semasa perintah kawalan pergerakan (MCO 3.0) di Kuala Lumpur 1…

5 months ago

Pengunjung Taman Buckingham Palace menggambarkannya sebagai ‘mesin membuat wang’

Pelawat Buckingham Palace Gardens telah mengunjungi TripAdvisor dengan ulasan buruk mengenai lawatan mereka. - Gambar…

5 months ago

Tuan tanah AS memenangi pujian media sosial kerana berkongsi keuntungan dari penjualan rumahnya dengan bekas penyewa

Seorang lelaki di Massachusetts, AS menerima harga AS $ 2,500 dari bekas tuan tanahnya dan…

5 months ago

Pasangan Britain memutuskan untuk berkongsi kemenangan loteri RM72.86 juta, 11 tahun selepas memenangkannya | PressCliff

Nigel dan Sharon memutuskan untuk berkongsi kemenangan lotere dengan rakan dan saudara, 11 tahun setelah…

5 months ago