Verstappen terpantas dalam latihan Grand Prix Perancis | PressCliff


Max Verstappen Red Bull semasa sesi latihan di Le Castellet, Perancis 18 Jun 2021. – Gambar Reuters

LE CASTELLET (Perancis), 19 Jun – Pemimpin kejuaraan dunia, Max Verstappen menetapkan masa terpantas dalam latihan untuk Grand Prix Perancis di Circuit Paul Ricard semalam sementara pasukan Mercedes gembira dapat kembali ke landasan.

Pemain Belanda itu hanya 0,008 saat di hadapan Valtteri Bottas, yang telah mendahului sesi pertama, dengan Lewis Hamilton hanya 0,253 saat di belakang.

Verstappen meningkatkan waktunya pada sesi kedua dengan beralih ke tayar lembut sementara Bottas menetapkan masa terbaiknya di medium.

“Ini akhir yang baik dan kami bertambah baik,” kata Verstappen.

“Masih sukar di sini; lintasannya sangat panas, cukup berangin di luar sana, jadi tidak mudah untuk mencengkam pangkuan. “

“Angin juga cukup bertiup sehingga satu pusingan terasa baik dan pusingan seterusnya dapat meningkat,” katanya.

“Sukar untuk mengatakan di mana kita akan berada esok dan anda tidak pernah tahu apa yang akan dijumpai orang dalam semalam,” katanya. “Sudah pasti saya menjangkakan ia sangat ketat dan pasti tidak mudah.”

Mercedes, yang cuba melonjak setelah dua Grands Prix yang dahsyat di Monaco dan Azerbaijan, telah menukar casis dua kereta mereka.

Bottas, yang hanya menduduki tempat ke-12 di Baku dan menjadi topik khabar angin bahawa dia akan digantikan oleh George Russell, lebih gembira dengan perubahan itu daripada Hamilton.

“Sukar untuk mengatakan apakah itu casis atau keadaan trek tetapi perasaannya jauh lebih baik daripada dua minggu yang lalu, itu pasti,” kata orang Finland.

“Saya dapat merasakan bahawa kami memulakan hujung minggu di kaki kanan, semuanya terasa baik-baik saja dan merasa selesa dan pantas dengan kereta sejauh ini.”

“Ini lagu yang berbeza,” tambahnya. “Tetapi keseimbangannya baik, tayarnya berfungsi dengan baik. Saya yakin dengan kereta, saya boleh mempercayai kereta dan itulah perbezaan terbesar. “

Hamilton, yang berada dalam posisi untuk menang di Baku dan mengetuai kedudukan pendahulu sehingga dia menekan butang yang salah pada pusingan terakhir, kurang yakin.

Pada satu tahap dia mengeluh melalui radio pasukan bahawa ada “sesuatu yang salah” dengan keretanya.

‘Kejutan yang menggembirakan’

Dia melakar nota yang lebih seimbang selepas latihan.

“Itu adalah perjuangan di luar sana, mungkin untuk semua orang,” kata Hamilton.

“Kami akan melakukan banyak analisis malam ini dengan harapan ia lebih baik untuk hari esok tetapi masa tidak kelihatan mengerikan dan kami sedang dalam pertempuran, jadi itu positif.”

Pasukan tuan rumah Alpine juga menikmati hari yang lebih baik setelah berjuang dalam perlumbaan baru-baru ini di litar jalanan dengan Fernando Alonso keempat terpantas.

“Kami semua bertanya pada diri sendiri: apa yang terjadi di Monaco dan Baku?” kata orang Sepanyol itu. “Kami masih tidak mempunyai semua jawapan, tetapi nampaknya lebih normal, tahap daya saing kami di sini.”

Charles Leclerc adalah yang berikutnya untuk Ferrari, yang memiliki waktu yang lebih baik di litar jalanan dengan Carlos Sainz kedua di Monaco dan Monegasque keempat di Baku.

“Secara umum, di sini keadaan lebih sesuai dengan apa yang kami harapkan berbanding dengan dua perlumbaan hujung minggu terakhir, di mana kami mempunyai kejutan yang menyenangkan,” kata Leclerc.

“Persembahan kami hari ini tidak buruk … Saya cukup yakin bahawa kita boleh mempunyai hujung minggu yang baik.”

Sesi latihan ketiga berlangsung pada 1000GMT Sabtu dan diikuti dengan kelayakan pada 1300GMT. – AFP

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *