Verstappen melangkah pantas dalam latihan GP Perancis terakhir, Hamilton kelima | PressCliff


Max Verstappen Red Bull dalam aksi semasa latihan semasa Grand Prix Perancis di Circuit Paul Ricard, Le Castellet di Perancis, 19 Jun 2021. – Gambar Reuters

PARIS, 19 Jun – Pemimpin kejuaraan Formula Satu, Max Verstappen menandakan dirinya sebagai pemain pilihan untuk menduduki tempat pertama setelah menentukan rentak dalam sesi latihan terakhir hari ini untuk Grand Prix Perancis, dengan saingan juara, Lewis Hamilton hampir kedua perlahan di tangga kelima untuk Mercedes.

Pemain berusia 23 tahun itu melintasi trek Paul Ricard sejauh 5,8 kilometer dalam satu minit, 31,300 saat di Red Bullnya.

Valtteri Bottas, yang mendahului latihan pembukaan pada hari Jumaat dan hanya kehilangan 0,008 saat ketika mengalahkan Verstappen pada sesi petang, sekali lagi berada di kedudukan kedua untuk Mercedes.

Tetapi Finn yang baru dilancarkan, yang menjelang akhir minggu gagal menjaringkan gol dalam dua perlumbaan terakhir dan dengan spekulasi mengenai masa depan Mercedesnya, ketinggalan 0,747 saat.

Pemain Sepanyol Carlos Sainz membuat kejutan akhir sesi untuk meletakkan Ferrari ketiga.

Hamilton, yang mengalahkan Verstappen dengan empat mata di klasemen keseluruhan, ketinggalan 0,966 saat lebih lambat daripada saingannya, yang berada di belakang pemain Sergio Perez yang berada di kedudukan keempat yang meraih kemenangan pada perlumbaan terakhir di Baku.

Warga Britain itu, yang menukar sasis dengan Bottas hujung minggu ini, ingin bangkit semula setelah hanya memperoleh tujuh mata dalam dua perlumbaan terakhir, termasuk seri dua minggu lalu di Baku.

Lando Norris berada di kedudukan keenam untuk McLaren di depan pasangan Alpine, Fernando Alonso dan wira tuan rumah, Esteban Ocon. Compatriot Pierre Gasly berada di kedudukan kesembilan untuk AlphaTauri dengan pemain Australia Daniel Ricciardo ke-10 untuk McLaren.

Paparan Verstappen yang berapi-api menjadikannya terus mengikis dominasi Mercedes di trek Paul Ricard dengan tiang kedua musim ini pada hari Sabtu.

Juara bertahan memimpin setiap sesi latihan menjelang dua perlumbaan yang dianjurkan oleh litar sejak menyertai kalendar pada tahun 2018, dengan Hamilton akan menang kedua-duanya dari tiang. Grand Prix Perancis tidak diadakan tahun lalu kerana wabak Covid-19. – Reuters

.



Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *