Penyerang kelahiran Inggeris itu memberikan Chile 1-0 ke atas Bolivia | PressCliff


Ben Brereton dari Chile beraksi dengan Adriano Jusino dari Bolivia semasa pertembungan Copa America 19 Jun 2021. – Pool via Reuters

CUIABA (Brazil), 19 Jun – Satu gol pada debut penuhnya dari penyerang kelahiran Inggeris, Ben Brereton memberikan kemenangan 1-0 ke atas Bolivia kepada Chile dalam pertembungan Copa America mereka semalam.

Pemain Blackburn Rovers membuat debut untuk negara kelahiran ibunya pada akhir seri 1-1 Isnin dengan Argentina, dan dia memberi kesan segera pada permulaan pertamanya di Cuiaba.

Penyerang besar itu memberi Chile permulaan yang sempurna selepas 10 minit ketika dia berjaya melakukan serangan balas dan memasukkan bola ke rumah dengan baik dari jarak 15 meter.

Brereton juga memaksa penjaga gol Bolivia, Carlos Lampe, untuk melakukan sekurang-kurangnya dua penyelamatan lain pada babak pertama sahaja dan merupakan segelintir pemain pertahanan Bolivia sebelum diganti pada minit ke-83.

Bolivia kehilangan pembuka mereka 3-1 kepada Paraguay pada hari Isnin dan mereka tanpa lima pemain yang positif untuk Covid-19, termasuk penjaring terbanyak Marcelo Martins.

Tugas malam tadi terbukti terlalu banyak untuk pasukan yang lemah menentang pasukan saingan yang memenangi kejohanan ini dua kali berturut-turut pada tahun 2015 dan 2016.

Walaupun pasukan yang kehilangan penyerang Alexis Sanchez yang cedera, mereka hanya dapat mengumpulkan tiga tembakan tepat berbanding 11 pemain Chile.

Eduardo Vargas memiliki bola di gawang pada masa kecederaan untuk Chile tetapi gol kedua ditolak kerana ofside.

Hasilnya membawa Chile ke puncak Kumpulan A dengan empat mata, satu mata di depan Paraguay. Argentina, yang bermain Uruguay pada hari Jumaat di pembuka Uruguay, mempunyai satu mata. – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *