Penumpang pelayaran kembali ke pantai Caribbean Mexico | PressCliff


Kapal pelayaran Royal Caribbean ‘Advendure of the Seas,’ pelayaran pertama yang tiba di Mexico sejak awal pandemi Covid-19, masih berlabuh di pulau Cozumel. – Gambar ETX Studio

MEXICO CITY, 19 Jun – Kapal pelayaran pertama selama lebih dari satu tahun berlabuh di pulau Cozumel di pantai Caribbean Mexico pada hari Rabu, disambut oleh muzik mariachi dan sepanduk berbunyi: “Selamat datang kembali.”

Adventure of the Seas tiba dari Bahama dengan membawa sekitar 1,000 penumpang di kapal – pemandangan yang menarik bagi industri pelancongan yang menderita wabak tersebut.

Sekumpulan penumpang, kebanyakannya dari Amerika Syarikat, turun untuk menjelajahi pulau itu, hujan lebat dibawa oleh kemurungan tropika di Teluk Mexico.

Michael Williams, seorang pesara berusia 62 tahun, mengatakan itu adalah perjalanan pertamanya sejak wabak itu bermula dan terasa seperti “pengembaraan yang menarik.”

Sebanyak 94 peratus penumpang telah divaksinasi terhadap virus koronavirus, sementara selebihnya berusia di bawah 16 tahun, kata Alberto Munoz, naib presiden Amerika Latin di syarikat pelayaran Royal Caribbean.

Cozumel biasanya merupakan perhentian utama dalam perjalanan pelayaran dan pengendali lain juga dijangka akan kembali dalam beberapa bulan mendatang.

Selebriti Pelayaran akan kembali pada bulan Jun, diikuti oleh Carnival Corp pada bulan Julai, dengan perhentian di Cozumel dan Mahahual lebih jauh di sepanjang pantai, kata Dario Flota, pengarah lembaga promosi pelancongan di negeri Quintana Roo.

Quintana Roo, rumah bagi sejumlah pusat peranginan teratas termasuk Cancun, tetap berjaga-jaga kerana pandemi, berbeza dengan banyak bahagian di negara ini.

Angka kematian rasmi Covid-19 Mexico lebih dari 230,000 adalah salah satu yang tertinggi di dunia, namun kes dan kematian baru meningkat lebih rendah selama beberapa bulan.

Sebelum wabak itu, industri pelayaran adalah aktiviti ekonomi utama Cozumel, dengan lebih daripada 100,000 orang bergantung kepadanya, secara langsung atau tidak langsung, menurut pegawai.

Joel Dzib, yang mencari wang untuk mengangkut pelancong, mengatakan dia merasa lebih optimis tentang masa depan dengan kembalinya kapal pesiar setelah 2020 yang sukar.

“Saya terpaksa menjual harta tanah. Itu sukar bagi kami, tetapi yang penting ialah kami terus maju, ”katanya. – Studio ETX

.



Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *