Categories: KehidupanNews

Mungkinkah cacing telinga seperti lagu tema ‘Friends’ meningkatkan kenangan kita? | PressCliff


Lagu seperti lagu tema ‘Friends’ mungkin mempunyai kebajikan yang tidak diduga, menurut kajian Amerika baru-baru ini. – Gambar milik Warner Bros Television

PARIS, 19 Jun – Hiburkan beberapa nota pertama Saya akan berada di sana untuk awak dan ia akan menjadi perhatian anda sepanjang hari.

Walaupun beberapa orang mengutuk The Rembrandts kerana cacing telinga mereka, para penyelidik Amerika mendakwa bahawa lagu seperti ini dapat membantu kita mengingati peristiwa tertentu dalam kehidupan kita. Lebih baik gunakan fon kepala anda!

Sekiranya anda menonton baru-baru ini Kawan: The Reunion, ada kemungkinan besar anda masih mempunyai Saya akan berada di sana untuk awak lagu tema tersekat di kepala anda. Tapi itu bukan perkara buruk, nampaknya!

Menurut penyelidikan terbaru dari UC Davis, nada cacing telinga seperti Kawan muzik tema memainkan peranan penting dalam membantu membentuk kenangan.

“Para saintis telah mengetahui sejak sekian lama bahawa muzik membangkitkan kenangan autobiografi, dan itu adalah antara pengalaman emosi dengan muzik yang sangat dihargai orang,” kata Petr Janata, profesor psikologi UC Davis dan pengarang bersama belajar.

“Apa yang belum dipahami hingga kini adalah bagaimana kenangan itu terbentuk dan bagaimana ia menjadi sangat tahan lama, sehingga hanya mendengar sedikit lagu dapat memicu pengingat yang jelas.”

Untuk cuba menjawab soalan ini, Petr Janata dan rakan-rakannya dari Jabatan Psikologi UC Davis membuat kira-kira 30 pelajar di universiti itu menjalani tiga ujian. Mereka meminta mereka mendengar muzik yang tidak diketahui.

Mereka mendengarkannya seminggu lagi, sambil menonton klip dari filem yang tidak mereka ketahui. Para penyelidik kemudian meminta para peserta untuk mengingat seberapa banyak perincian video semasa mendengar muzik.

Mereka juga disoal tentang mengenangkan lagu mereka dan seberapa sering mereka mengalami setiap lagu sebagai cacing telinga.

Memelihara pengalaman dalam ingatan jangka panjang

Para saintis mendapati bahawa semakin banyak peserta secara mental “memainkan” lagu di kepala mereka, semakin tepat ingatan mereka untuk lagu tersebut, apatah lagi lebih banyak perincian yang diingat oleh peserta dari bahagian tertentu filem dengan lagu tersebut.

“Makalah kami menunjukkan bahawa walaupun anda memainkan lagu itu dalam fikiran anda dan tidak menarik perincian kenangan secara eksplisit, itu masih akan membantu mengukuhkan kenangan itu,” jelas Petr Janata.

Benjamin Kubit, seorang penyelidik pasca doktoral dalam ilmu saraf kognitif, malah melangkah lebih jauh: “Kami biasanya menganggap cacing telinga adalah gangguan rawak di luar kawalan kami, tetapi hasil kami menunjukkan bahawa cacing telinga adalah proses memori yang berlaku secara semula jadi yang membantu melestarikan pengalaman terkini dalam ingatan jangka panjang. ” Semua itu cukup untuk membuat anda ingin mendengarnya Kawan lagu tema sekali lagi. – Studio ETX

.



Source link

Presscliff

Recent Posts

Bursa Malaysia berakhir lebih rendah, CI berada di atas tahap 1,500

Seorang pelabur memantau harga saham di galeri ibu pejabat RHB Investment Bank Bhd di Kuala…

5 months ago

Malaysia tetap berada di landasan yang betul untuk pemulihan ekonomi selanjutnya, kata Miti | PressCliff

Pemandangan langit kota Kuala Lumpur semasa perintah kawalan pergerakan (MCO 3.0) di Kuala Lumpur 1…

5 months ago

Pengunjung Taman Buckingham Palace menggambarkannya sebagai ‘mesin membuat wang’

Pelawat Buckingham Palace Gardens telah mengunjungi TripAdvisor dengan ulasan buruk mengenai lawatan mereka. - Gambar…

5 months ago

Tuan tanah AS memenangi pujian media sosial kerana berkongsi keuntungan dari penjualan rumahnya dengan bekas penyewa

Seorang lelaki di Massachusetts, AS menerima harga AS $ 2,500 dari bekas tuan tanahnya dan…

5 months ago

Pasangan Britain memutuskan untuk berkongsi kemenangan loteri RM72.86 juta, 11 tahun selepas memenangkannya | PressCliff

Nigel dan Sharon memutuskan untuk berkongsi kemenangan lotere dengan rakan dan saudara, 11 tahun setelah…

5 months ago