Lukisan Churchill dari Onassin superyacht hingga lelong di New York | PressCliff

Lukisan Churchill dari Onassin superyacht hingga lelong di New York |  PressCliff
Churchill menyimpan lukisan itu selama 40 tahun sebelum mempersembahkannya pada tahun 1961, empat tahun sebelum kematiannya, kepada rakannya pembesar Yunani Aristotle Onassis, kata Wakil Ketua Phillips, Jean-Paul Engelen kepada AFP. – Gambar ETX Studio

NEW YORK, 19 Jun – Sebuah karya seni menenun salah satu negarawan hebat abad ke-20, ikon set jet dan “kapal layar super” pertama di dunia akan berada di bawah tukul di rumah lelong New York, Phillips pada 23 Jun .

The Moat, Breccles, landskap minyak yang ditandatangani oleh Winston Churchill pada tahun 1921, dianggarkan oleh Phillips pada harga AS $ 1.5 juta (RM6.2 juta) hingga $ 2 juta (RM8.3 juta), jauh dari $ 11.6 juta yang dijaringkan oleh lukisan lain dari perdana menteri Britain semasa perang yang dijual oleh Angelina Jolie pada Christie Mac lalu.

Tetapi walaupun tidak memecah rekod, pemandangan ini – yang disebut Churchill dalam karangan Disember 1921 yang bertajuk Melukis sebagai Hiburan – boleh menarik minat penggemar sejarah dan selebriti.

Churchill menyimpan lukisan itu selama 40 tahun sebelum mempersembahkannya pada tahun 1961, empat tahun sebelum kematiannya, kepada rakannya pembesar Yunani Aristotle Onassis, kata Wakil Ketua Phillips, Jean-Paul Engelen kepada AFP.

Hartawan itu sangat bangga dengan pemberiannya sehingga dia menggantungnya di tempat kehormatan – di belakang palang kapal layarnya – di samping karya Vermeer, Gauguin, Le Greco dan Pissarro.

Kapal layar super ini, yang diberi nama “Christina” setelah anak perempuan Onassis, adalah bekas kapal fregat Tentera Laut Kanada, sepanjang hampir 100 meter. Itu merupakan bahagian pendaratan Normandia sebelum Onassis membeli kapal itu selepas perang dengan harga AS $ 34,000.

Onassis telah diubahsuai dengan mewah hingga AS $ 4 juta, menjadikannya “salah satu struktur paling luar biasa yang mengambang,” kata Engelen.

Ia adalah tempat berkumpul yang disukai untuk orang kaya dan terkenal, termasuk Elizabeth Taylor, John F. dan Jackie Kennedy, Richard Burton, Grace Kelly, J. Paul Getty, Eva Peron dan lain-lain.

Ketika Onassis meninggal pada tahun 1975, tujuh tahun setelah berkahwin dengan Jackie Kennedy, kapal layar itu dijual dan semua barang di dalam kapal disimpan, sehingga warisnya baru-baru ini memutuskan untuk berpisah dengan lukisan itu.

Untuk memacu minat pada kanvas, Phillips telah membuat bar di “Christina” – yang dikenali sebagai Ari’s Bar – di ruang pamernya di New York, termasuk faksimili gigi pausnya yang terkenal, dan mengisi rak dengan sampanye Pol Roger, bubuk pilihan Churchill. – Studio ETX

.

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *