Anda hanya memerlukan satu hack sederhana untuk membuat ramen segera ‘berkrim, berkrim’ ini PressCliff

Anda hanya memerlukan satu hack sederhana untuk membuat ramen segera ‘berkrim, berkrim’ ini  PressCliff
Untuk mee segera yang lebih sedap, cubalah ramen ram ‘berkrim dan berkrim’ ini. – Gambar oleh CK Lim

KUALA LUMPUR 19 Jun – Apa yang akan kita makan?

Sudah pasti ada penghantaran, tetapi kami tidak merasa menunggu makanan yang sejuk pada saat akhirnya tiba. Ada makanan juga, tapi kita terlalu malas untuk keluar.

Dan pemikiran mengenai projek dapur yang lengkap yang melibatkan ketuhar dan pengisar, pelbagai pisau dan perkakas dapur, pelbagai periuk dan kuali, sudah cukup untuk membuat kita mempertimbangkan semula selera kita.

Sesuatu yang pantas. Sesuatu yang mudah.

Pilih sebungkus ramen kegemaran anda: sama ada mi musim bunga atau sup yang lebih sedap.
Pilih sebungkus ramen kegemaran anda: sama ada mi musim bunga atau sup yang lebih sedap.

Kami membuka minda kami (dan menyiapkan perut) kepada kegembiraan memasak pelajar. Apa yang kita masak hampir sepanjang masa ketika sibuk mengikuti peperiksaan dan dengan anggaran yang sedikit?

Sudah tentu. Ramen segera.

Namun, kami dapati kami lebih arif sekarang jika dibandingkan dengan zaman muda kami. Memasak mengikut arahan dan menyajikan semangkuk tidak lebih dari mi dan sup, yang disiram oleh kolam minyak bumbu kecil, jika ada, nampaknya agak tidak berperasaan sekarang.

Oleh itu, kami menggali ke dalam pantri kami, kami menyiasat peti sejuk kami. Apa yang tersisa dari lawatan bahan makanan terakhir kami, ketika kami berhati-hati untuk menyusun daftar lebih awal agar kami, seperti yang dinasihatkan, pergi ke luar sesedikit mungkin dan hanya bila perlu.

Susu krim penuh segar adalah ramuan yang tidak begitu rahsia yang menambah banyak kekayaan hidangan.
Susu krim penuh segar adalah ramuan yang tidak begitu rahsia yang menambah banyak kekayaan hidangan.

Selalu ada harta jika kita kelihatan cukup keras. Separuh kadbod telur ayam, sebelum tarikh luputnya. Sebilangan besar sayur-sayuran, mungkin, sebilangan xiao bai cai atau brokoli, sudah dipecah menjadi floret dari pusingan memasak kami, atau seperempat kepala kubis.

Terdapat juga cendawan, yang kering atau yang segar. Shiitake atau tiram, enoki atau shimeji. Di dalam peti sejuk beku, anda mempunyai beberapa daging beku atau makanan laut, mungkin: ayam dadu atau daging domba, udang atau sotong. Sudah dimasak sehingga mereka hanya perlu ditambah pada akhir memasak.

Anda hampir kehilangan ramuan terakhir, kerana anda tidak akan pernah mengaitkannya dengan ramen segera. Sebotol susu segar; krim penuh, tiada kandungan susu rendah lemak atau skim.

Untuk menjadikan makanan lebih penting, sertakan beberapa tambahan seperti cendawan shiitake, 'xiao bai cai' dan sebiji telur.
Untuk menjadikan makanan lebih penting, sertakan beberapa tambahan seperti cendawan shiitake, ‘xiao bai cai’ dan sebiji telur.

Anda akan menggunakan sedikit cecair untuk memasak mi dan membentuk sup. Mengapa tidak menggunakan susu dan bukannya air?

Untuk satu atau dua saat, anda hampir membuang pemikiran itu. Sungguh tidak masuk akal. Ini adalah sup, bukan sos carbonara untuk pasta. Ini adalah hidangan Asia, bukan sesuatu Perancis atau Itali.

Namun dunia pada umumnya telah aneh dan tidak ramah, kacau dan membingungkan selama satu setengah tahun terakhir. Tidak ada yang tidak masuk akal lagi. Masa untuk hidup sedikit.

Campurkan sachet sup ramen segera dengan mendidih sebelum menambahkan bahan lain.
Campurkan sachet sup ramen segera dengan mendidih sebelum menambahkan bahan lain.

Dengan rasa berani, anda mengambil sebotol susu dari peti sejuk dan mula memasak. Anda membuatnya semasa anda terus berjalan, begitulah kebanyakan sihir di dapur berlaku. Atau dalam kehidupan, walaupun.

Anak di dalam diri anda menuntut sesuatu yang “berkrim, berkrim” dan dunia yang dulunya lebih kecil “melamun, melamun”. Ini bodoh, anda katakan pada diri sendiri, tetapi apa yang salah dengan bodoh, ya?

RAMEN CREAMY, CREAMY INSTANT

Sejujurnya, hanya ada satu peretasan sederhana untuk membuat ramen segera berkrim ini: susu yang disebutkan di atas.

Untuk menjadikannya lebih berkrim, habuk parut keju parut di atas sup mi ketika dihidangkan akan membuat keajaiban. Apa sahaja keju yang anda miliki di dalam peti sejuk akan menjadi baik walaupun tendangan masin dari Parmigiano Reggiano parut atau Pecorino Romano akan mengingatkan anda tentang carbonara terbaik atau cacio e pepe.

Untuk menyelesaikannya, isi dengan keju parut.
Untuk menyelesaikannya, isi dengan keju parut.

Bagi mereka yang lebih suka mi yang lebih musim sejuk atau lebih banyak “QQ” seperti yang dikatakan orang Taiwan, cubalah mengurangkan masa memasak mi dengan satu minit.

Pilih jenama atau rasa ramen segera yang anda suka. Sudah tentu, ramen segera terbaik adalah kebiasaan yang ada di pantri anda sehingga anda tidak perlu kehabisan hanya untuk membeli sebungkus. Kekal dan selamat!

Bahan-bahan

500ml susu penuh penuh susu

1 paket ramen pilihan segera

3 cendawan shiitake

1 tangkai besar xiao bai cai

1 biji telur

Pilihan: Sebilangan makanan laut yang dimasak beku (contohnya udang dan sotong)

Keju parut, hingga selesai

Kaedah

Isi periuk dengan susu dan didihkan perlahan. Masukkan sachet sup (dan sachet lain seperti sayur-sayuran dehidrasi atau minyak perasa) dari bungkus ramen segera ke susu. Kacau hingga sebati kemudian masukkan cendawan shiitake.

Hasilnya: Sup mi yang tidak sedap, 'berkrim, berkrim' dan penuh dengan umami.
Hasilnya: Sup mi yang tidak sedap, ‘berkrim, berkrim’ dan penuh dengan umami.

Kurangkan hingga mendidih dan masak selama beberapa minit sehingga cendawan lembut. Sekarang anda boleh menambah mi dari sebungkus ramen segera. Untuk waktu memasak, ikuti arahan paket (jenama yang berbeza mempunyai masa memasak yang berbeza).

Seminit sebelum masa memasak berakhir, tambahkan xiao bai cai dan telur. Sekiranya anda menggunakan makanan laut yang dimasak beku (pilihan), anda juga boleh menambahkannya pada tahap ini untuk memanaskannya semula. Tutup dengan penutup dan biarkan masak selama baki masa.

Apabila mi menjadi lembap ketika dimasak terlalu banyak, matikan api sebaik sahaja waktu memasak selesai. Masukkan ke dalam mangkuk besar dan di atas dengan keju parut; keju mesti cair dengan cepat kerana panas. Hidangkan dengan segera.

Untuk lebih banyak dapur hujung minggu dan kisah hidup yang lain, lawati lifeforbeginners.com.

.

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *